Monday 3 February 2014

Tarian portugis ( melaka )



Generasi muda diajar warisi tarian Portugis




Masyarakat pertahan budaya Negara asal sejak abad ke-16
“Jingkling nona jingkling nona yo kare kasa,
jingkling nona jingkling nona yo kare kasa,
kasa rata kota jele lagu pasa,
kasa rata kota jele lagu pasa.
Teng alah oteng pak oteng sala oteng,
teng alah oteng pak oteng sala oteng.
Udang sama udang, mawar atas peti.
Pandang boleh pandang, jangan sampai bawa lari.”

Itulah petikan lagu Jingling nona yang popular di kalangan masyarakat Portugis, Melaka. Lagu itu juga sebati dengan penduduk Melaka sehingga mampu dinyanyikan sesiapa saja. Sekali dengar, ada lenggok joget dalam rentak melodi lagi itu. Ia seakan memperkuatkan tanggapan asimilasi budaya Portugis dengan orang tempatan, apatah lagi orang Portugis bertapak di negeri itu sejak 500 tahun dulu.

Namun, paling mengejutkan masyarakat ini yang terputus hubungan dengan negara asal sejak Portugis berundur pada zaman penjajahan Belanda masih mengekalkan budaya asal, malah pelbagai tarian, bahasa dan pakaian tradisi kekal seperti abad ke-16. Orang Portugis di Portugal sendiri kagum dengan generasi mereka di Melaka.

Bahasa Portugis Melaka masih lama, berbeza dengan orang Portugal yang melalui banyak perubahan tatabahasa serta nahu. Pendek kata, orang Portugis di Melaka lebih asli daripada di Portugal dan itulah menjadi kebangaan mereka dalam mempertahankan budaya.

Aktiviti kebudayaan orang Portugis di Melaka masih dipelihara dan menjadi tarikan pelancong. Tarian Portugis boleh ditonton di Kampung Portugis termasuk di restoran.



Kebanyakan lagu dan tarian ada pengaruh Portugis tetapi sudah diubah-suai, tariannya rancak dan kostum berwarna-warni antara ciri tarian Portugis


Jingkling Nona berasal dari Goa. Orang India ketika berjoget menggunakan rantai kaki dan orang Portugis membawanya ke negara ini. Banyak lagi lagu Portugis berusia ratusan tahun ada di sini. Lagu ini dipengaruhi orang kulit hitam dari Angola, satu lagi koloni Portugis.

Lebih unik, tarian begini hanya ada di Melaka dan pelancong menyukainya. Kebetulan hanya tarian, nyanyian dan muzik menjadi kebudayaan kami. Gitar Portugis dan kerincing ialah alat muzik unik yang tidak semua orang mahir menggunakannya,” katanya.

Bagaimanapun, usaha mempertahankan seni budaya itu semakin sukar kerana kurang anak muda mahu mempelajarinya walaupun dijanjikan imbuhan setiap kali diadakan persembahan. Di Kampung Portugis ada sekurang-kurangnya tiga kumpulan yang aktif iaitu di bawah kendalian Papa Joe, George Paul Overee dan Marina Linda Danker.






Menonton persembahan mereka cukup menghiburkan. Irama rancak diimbangi gerak tari yang pantas disulami tepukan tangan membuatkan mata tidak berkelip. Tidak hairan ada pelancong di restoran Papa Joe tidak senang duduk. Mulanya sekadar menggoyangkan kaki, tak lama selepas itu menyertai tarian penari.

Kebanyakan lagu yang mengiringi tarian mempunyai cerita yang berbeza antara kumpulan penari. Noel Felix, yang masih aktif menggerakkan kumpulan kebudayaan ketika usia mencecah 80 tahun menggunakan lagu Kapten De Barku yang menceritakan pengalaman kapten Portugis dalam kapalnya.

“Kebanyakan lagu dan tarian ada pengaruh Portugal tetapi diubah suai. Pakaian masih mengekalkan ciri seperti pekebun tetapi berwarna warni untuk menarik perhatian penonton. Variasi dalam tarian Portugis adalah tarikan utama.

“Identiti utama tarian Portugis d Melaka adalah adunan joget dan tarian Melayu. Lebih lincah berbanding di Portugal,” ceritanya yang dikatakan satu-satunya pakar Jingkling Nona dan mampu berpantun dalam lagi itu secara spontan.



 Video tarian portugis (  melaka )


No comments:

Post a Comment